Share “Al-Jazeera buys Current TV from Al Gore”

Al-Jazeera buys Current TV from Al Gore

Published on NewsOK Modified: January 2, 2013 at 9:21 pm •  Published: January 2, 2013
Advertisement

Even so, Al-Jazeera has garnered respect for its ability to build a serious news product in a short time. In a statement announcing the deal, it touted numerous U.S. journalism awards it received in 2012, including the Robert F. Kennedy Journalism Award Grand Prize and the Scripps Howard Award for Television/Cable In-Depth Reporting.

But there may be a culture clash at the network. Dave Marash, a former "Nightline" reporter who worked for Al-Jazeera in Washington, said he left the network in 2008 in part because he sensed an anti-American bias there.

Current, meanwhile, began as a groundbreaking effort to promote user-generated content. But it has settled into a more conventional format of political talk television with a liberal bent. Gore worked on-air as an analyst during its recent election night coverage.

Its leading personalities are former New York Gov. Elliot Spitzer, former Michigan Gov. Jennifer Granholm and Cenk Uygur, a former political commentator on MSNBC who hosts the show called "The Young Turks." Current signed Keith Olbermann to be its top host in 2011 but his tenure lasted less than a year before it ended in bad blood on both sides.

Current has largely been outflanked by MSNBC in its effort be a liberal alternative to the leading cable news network, Fox News Channel.

Current hired former CNN Washington bureau chief David Bohrman in 2011 to be its president. Bohrman pushed the network to innovate technologically, with election night coverage that emphasized a conversation over social media.

Current TV, founded in 2005 by former vice president Gore and Joel Hyatt, is expected to post $114 million in revenue in 2013, according to research firm SNL Kagan. The firm pegged the network's cash flow at nearly $24 million a year.

___

AP Television Writer David Bauder in New York contributed to this report.